Karlovy Vary - průvodce městem (1958)

9. září 2007 v 21:23 | -JM- |  Recenze
Abyste nebloudili v KV, napsal Václav František Žanda, ilustroval Vojtěch Cinybulk, laureát státní ceny, vyšlo v roce 1958.

Dnes bych se rád věnoval knize, jež není pravda úplně žhavou novinkou, a to průvodci Karlovými Vary z roku 1958. Je to moje docela oblíbené čtení již mnoho let od koupě v antikvariátu.
Kamzík, impík, kalíšek - vesnička má středisková...
Kniha má praktický malý formát A5, což vždy u turistických průvodců považuji za první známku serióznosti projektu. Pravý turist přeci nemá šanci vláčet s sebou nějaké bichle.
Zásadní v tomto průvodci jsou samozřejmě fotografie. Přínosné jsou hlavně snímky tehdejší vřídelní kolonády, přináším oba dva - denní i noční.
Zatím bez kosmonautů.
Samozřejmě, že v průvodci je spoustu zajímavých informací. No spoustu... nejmíň jedna: osobně jsem nevěděl, že dřív se Vřídlo pravidelně zanášelo tou vlastní solí, až úplně přestávalo stříkat, a potom za nějaký čas explodovalo někde o kousek vedle, kde bylo zrovna nejslabší místo toho podzemního přirozeného bazénu.
Jinak vypadal i samotný výtrysk.
Z dnešního pohledu by člověk tak trochu potřeboval nějakého průvodce tím průvodcem, protože tehdy se jmenovalo všechno jinak (snad s výjimkou Staré Role). Některé názvy jako Leninovo nám. apod. si ještě pamatuju, ale třeba Stalinova rozhledna a Gottwaldova rozhledna byly již za mne opět Goethova rozhledna, resp. Doubská hora (Aberg); zatímco motivaci uvedených dvou tehdejších přejmenování chápu, není mi jasné, proč se dnešní vyhlídka Karla IV. jmenovala Josefova rozhledna.

Co se naopak moc nezměnilo, jsou autobusové linky - přináším úplný přehled tehdejších tras dle průvodce. V této souvislosti nemohu zamlčet jisté rozhořčení nad aktuální degradací linky č. 3, namísto které je hlavnější teď patnáctka, kterou já pamatuju, když zaváděli pro zajíždění do Čankova párkrát denně. Ale na ty změny si troufli, až když jsem se z KV odstěhoval, tak to asi nechám být a nepoženu to vejš.
Linka č. 3 v plné kráse.

Čistě kvůli panu DJ přikládám i letový řád leteckého spojení PHA-KV. (I když on patrně létá na rodinné dýchanky do Sudet větroněm, navíc zahalen v šátek přes ústa a černé brýle, aby ho náhodou někdo nevyfotografoval a nedal na blog!)
Jen pro srdcaře!
Na závěr bych rád vyzdvihl přílohy knihy, které tvoří
  • schéma dopravních spojení (to nepřetiskuji),
  • mapa města a okolí - viz výřez níže; jak vidíte, tento materiál dovedně skloubil turistickou potřebu s povinností nevyzradit nepříteli náhodou přílišnou podrobností nějaké vojenské tajemství,
  • vkusná záložka, kterou vidíte níže.
Na mapě je vidět i neexistence nové pražské silnice.
Co by to bylo za průvodce bez záložky. Co by to bylo za záložku bez řádného hesla.
Na doporučení je už asi trochu pozdě. Ale snad stojí za poznámku, že staré turistické průvodce nejsou špatný žánr, stejně jako stará propagační regionální literatura. Něco málo jsem z archivu ani po dvou stěhováních ještě nevyhodil a časem tím čtenáře blogu oblažím.

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 DJ -> JM DJ -> JM | 9. září 2007 v 21:46 | Reagovat

Nevím, jestli je to tak, ale podobné kousky v knihovně mé maminky či mé pečlivě oprašujeme. Vždy jsem si říkal, že až jednou budu umět fotit, udělám kalendář Varů. Ten jsem asi už udělal, protože to dneska umí každej, ale zpět ke článku:

- Josefova rozhledna - to je jednoduché. Máme u této rozhledny uložen GPS poklad a při zjišťování podkladů jsem vypátral, že byla postavena spolekm nějakým Němců, jak jinak, na počest císaře, ale ne Karla, tehdá mne to dost zdrchalo, že to není po Kájovi, tak jsem po tom moc nepátral - můžete sami na webu - já hodlám i nadále tuto rozhlednu nazývat Vyhlídkou Karla IV. protože spojuje název ulice N vyhlídce, kde jsme vyrostl a Karlových Var, kde jsme také vyrostl.

- linka č. 1 - velmi těžce jsme nesl, když během studia národní školy Julia Fučíka mi tuto prestižní linku přesměrovali a přestala jezdit do Varů a začala uhejbat do nějakejch Drahovic. Naštěstí zůstala nám ještě dvojka. Ostatní linky považuji za meziměstské :o))).

- letadlem do Varů DJ letěl, když se po letech v roce 200něco křtil B-737 se jménem K.V., svezl jsem se na V.I.P. letu z PRG do KVL, heeeeč.

- Děkuji za anonymní vzpomínku na tajemného úzkostlivého pana DJ.

Je to první fotka bývalé vřídelní kolonády, kterou jsem viděl. Nikdy jsem po tom moc nepátral, protože jsem se bál, že mi začne více vadit Gagarinka, stalo se. Pokládám to za prajebhalu, slovy Mr. LK.

2 jm jm | 9. září 2007 v 22:02 | Reagovat

dj: dík za vysvětlení Josefa. Asi to nemůže překvapit. Někde jsem četl, že čeští Němci s oblibou mu stavěli pomníky, neb ho považovali za germanizátora...

3 DJ -> JM DJ -> JM | 9. září 2007 v 22:12 | Reagovat

a omlouvám se za to množství překlepů,prosím, s věkem propuká dyslexie křížená s leností. Polepším se.

4 DJ -> JM DJ -> JM | 9. září 2007 v 22:15 | Reagovat

Tak žena pedagog mne poučila, že dyslexie je porucha čtení, prej to je dysortografie, ale je to tím, že při psaní musím koukat na klávesnici, anžto neumím psát poslepu.

Edit: žena to nakonec opravuje na dysgrafii, klasika je jsme/jsem

5 JR JR | 9. září 2007 v 23:28 | Reagovat

Ta noční fotka dřevěné vřídelní kolonády je super, tu jsem ještě neviděl, jinak daleko zajímavější jsou pro mne domy v pozadí, které už nejsou, že ano.

Jinak já jsem tu měl ve středu americké kolegy a tak jsem je provázel KV a ukazoval jsem jim Gagarinovu kolonádu a říkal jsem: tady dřív byla taková pěkná, litinová, ale pak nám ji Němci rozebrali na tanky...

Starý průvodci a fotky KV jsou super, mám doma teď něco málo moderních publikací a též část likvidačního archivu rodiny JM, kterou nám velkoryse poskytnul. Ještě jsem to ale nečet.

6 jm jm | 10. září 2007 v 10:18 | Reagovat

Než to vyhodím, tak jsem Ti chtěl ještě nabídnout nějakou historickou Stráž míru a něco o divadle, ale nic moc to není. Počítám, že v sobotu budu v KV, tak uvidíte, jestli budete mít čas, jestli bych se stavil třeba na čaj nebo tak něco.

7 Sargo Sargo | 10. září 2007 v 10:45 | Reagovat

Mmm, staré fotky jsou vděčná věc, asi bych měla fotit i jiné věci, než je Jášátko, teď je prosté foto ulice nuda, ale za dvacet let, panečku... :-))

Ke Karlovým Varům se můj vztah již začíná rozplývat, je již spíše takový duševní, než reálný, prostě jsou tam někde za obzorem, óó ztracené mládí, ale tamní realita už mě nějak nebere... :-)))

8 JR JR | Web | 10. září 2007 v 11:05 | Reagovat

JM: v sobotu máme na výběr dvě akce - mejdan od banky na hradě Loket, anebo sjíždění Teplé v kanoe. Podle počasí bychom radši tu Teplou, ale neopreny nemáme, tak uvidíme. Každopádně se ozvi, uvidíme, kde nakonec skončíme.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.