Výchova kluků

3. července 2007 v 22:44 | -JM- |  Recenze
Tak nevím. Přinejmenším už kvůli věku mám pocit, že bych neměl být úplné pako. Nebylo by načase být aspoň trochu chytrý?

Když už nezářím bystrostí, tak napíšu aspoň o knize, která mě dojala.

Tyhle výchovné publikace mě dojímají skoro všechny. Ale při Výchově kluků od Steva Biddulpha jsem si v metru pobrečel docela solidně. Zaměřuje se to především na školní období od šesti do čtrnácti.

Narazili jsme na ni kvůli ukázce na webu vydavatelství, která obsahovala pět nejdůležitějších bodů otcovské výchovy. Jeden z nich vypadá například takto:

Udělejte si čas. Tento požadavek je naprosto stěžejní. Dobře si to zapamatujte - pro otce je následující věta tou nejdůležitější v celé knize: Pokud v práci běžně trávíte padesát pět nebo šedesát hodin týdně, včetně služebních cest, svou roli otce nezvládnete. Vaši synové budou mít v životě potíže a bude to kvůli vám. Otcové musejí chodit domů včas, aby si se svými dětmi mohli hrát, smát se, učit je novým věcem a dovádět s nimi. Firemní život nebo malá živnost mohou být nepřáteli rodiny. Otcové často zjistí, že jedinou možností, jak to změnit, je přijmout nižší plat a trávit víc času s rodinou. Až vám příště nabídnou "služební postup" včetně delší pracovní doby a více nocí mimo domov, pořádně zvažte, zda šéfovi neřeknete: "Je mi líto, ale na prvním místě jsou moje děti."

To mě zaujalo. Knížka je klasická amerikánská nalejvárna s bullet pointama, rekapitulacemi hlavních poznatků a dopisy vděčných čtenářů (ty jsou některé nejdojemnější!).

Přiznávám, že se mi líbila i jako alibi pro můj nejbližší životní plán. Pro první životní období do šesti let autor píše, že hlavní je stejně matka. Otcova chvíle prý přichází kolem těch šesti let. Tak nějak to mám spočítané i ohledně práce na splácení dluhů.

Zalíbil se mi přístup k výchově puberťáků, kde se doporučuje rodičům vzdát se kolem čtrnáctého roku věku marných pokusů o vyvíjení vlivu. Je zapotřebí najít cizího muže, který bude puberťákovi mentorem, neboť rodičové jsou tou dobou již zcela diskreditovaní a jejich autorita v troskách.

Takže pánové v okolí pozor: ať chcete nebo nechcete, účastníte se castingu. Tak se nedivte, jestli u vás jednou (asi tak za 13 let) zazvoní pan J.M. ml.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Hlander Hlander | 3. července 2007 v 23:42 | Reagovat

Co se výchovy týče, pomlčím, ale nevydržím nepoznamenat, že druhá věta článku mě naprosto nadchla. Je jednoduše geniální a přitom geniálně prostá. A vidím v ní určité životní zkušenosti.

Pokud autor článku laskavě svolí, dovolil bych si jí zapamatovat a příležitostně též používat (zřejmě tedy ještě nechám pár let uplynout, aby měla patřičný efekt, ale člověk se musí zajistit do budoucna).

:-)

2 Jana Jana | 4. července 2007 v 7:03 | Reagovat

Synové jsou holomci nevděční, nevím, jestli není přítomnost cizích chlapů nutná už dřív. Mám totiž poměrně čerstvou historku z hor, tři chlapci (věk 6,6 a 5 let) se po fotbale s tatínky a cizím strejdou Tomášem bavili, o tom, kdo z chlapů je lepší. Šla jsem k chalupě za nimi, tak jsem nechtě slyšela, co mi nebylo určeno. Padaly věty :"Já myslím, že nejlíp fotbal hraje Tomáš, on se vrhne za každým míčem...", "Taky je nejsilnější, našeho taťku tři kluci přeperou, ale Tomáše ne..."

Docela jsem se bavila, otcové těch holomků se jim věnujou a stejně nezamachrujou :-)))

Rady pro otce bych upravila: Věnujte svým synům čas, je to pro ně důležité, ale stejně vždycky zamachruje strejda!

Jinak je Buddulph můj oblíbený autor (amerika-neamerika), je totiž ve svých příručkách vlídný nejen k dětem, ale i k jejich rodičům. To oceňuju.

3 Wu Wu | Web | 4. července 2007 v 7:52 | Reagovat

Já si tuhle koupil od  Biddulpha knihu Mužství a jak tak čtu Tvoji recenzi, říkám si, že si na ni udělám čas. Protože to vypadá, že autor ví, o čem mluví a tudíž to nejspíš bude vědět i u Mužství.

4 jm jm | 4. července 2007 v 8:09 | Reagovat

Hlander: Děkuji za pochvalu:-) Ale nenadchlo tě to spíš, že v tom vidíš aktuální zkušenosti ze zkouškového období?:-)

Jana: Dobrá story z exotické expedice:-) Dobrá, nebudu se teda tolik dojímat:-)

Akorát nevim, kde se Jáša bude stýkat s jinými muži, když se v zásadě se žádnými muži sám nestýkám:-) Už jsem přemejšlel, že bych začal chodit na fotbal. Zvlášť, když je Bohemka v první lize teď. Myslím, že Sargo by pravidelné obtýdenní zmizení mohla přivítat. Akorát se budeme špatně dávat dohromady s ostatními otci kapříkomili, neboť karlštejnskej je rudoch a jinočanskej zase sešívka.

5 jm jm | 4. července 2007 v 8:57 | Reagovat

wu: Asi to nebude špatné. Je tam jeden čtenářský ohlas na Mužství, jak pán nejdřív neuměl zkrotit syny, pak si přečetl Mužství, a už je uměl zkrotit. Ta byla hodně dojemná!

6 Hlander Hlander | 4. července 2007 v 11:22 | Reagovat

JM: Nikoli, zkouškové období je velice zdárně za mnou, mnou psané tím poznamenané není :-)

A co se týče strejdů ... ano. Z vlastní zkušenosti mohu potvrdit, že strejda je v určitém věku skoro ve všem lepší, než vlastní táta, a jako vzor tařka ideální :-))

7 jm jm | 4. července 2007 v 12:03 | Reagovat

Hlander: Gratulace ke zkouškám a obdiv k duševní vyrovnanosti. Ze zkoušky mě v životě nevyhodili, ale upadal jsem následně do hluboké depky, jakej jsem magor...

8 DJ DJ | 4. července 2007 v 14:29 | Reagovat

Shodou okolností jsem ten citát někde viděl. Naštěstí se mne tento problém netýká. Doma dcera, druhá na cestě. V rodině jsem jedinec (sám-jedinný) kluk. Tuhle to bylo 9/DJ...

Ale souhlasím s tím životním postojem. Mám to taky tak naplánováno. I když vono pak přijde to období neuvěřitelně velkejch vejdělků? Ne? :o)))

9 Sargo Sargo | 4. července 2007 v 14:44 | Reagovat

Jana: určitě je nutná přítomnost cizích chlapů už dřív, píše tam výslovně o povinnosti rodičů být společenští :-D Ale to je otec ještě autorita a má vliv. Kolem těch 14 jakýkoli vliv mizí a je v knize  zdůrazňováno, že bez přítomnosti patřičného mužného vzoru se chytí nějaké té party :-)) Ale zmiňuje tam, že i dcerám je radno podstrčit nějakou tetku za stejným účelem :-D

JM: tak ti nevím, jestli zrovna fotbal je vzorem té... ehm... správné mužnosti :-D

Wu: díky za tip na knihu! :-)))

Hlander: ale ty jsi byl vzorný už od šesti let, ne? ;-D

DJ: tak ti nevím, s těmi vejdělky, ve státní správě... ale kdo ví. A s klukem taky, kdo ví, není všem dnům konec a když nevíte v bytě co s místem... :-D

10 Jana Jana | 4. července 2007 v 15:02 | Reagovat

Tomáš si v nějaké jiné příručce přečetl, že se strejdové mají s kluky "potýkat", takže se s nimi důsledně mlátí. Jen Biddulph nějak nenapsal radu, jak má strejda setřást hochy, když už chce na chvíli klid.  :-)

Ad tetičky pro holky, těch máme přehršle! Naštěstí! Občas je jejich vliv už teď zhoubný.

JM: Jestli tě zajímá, kdy a jak působit, zajímavá je teorie "sociální dělohy" od Chvály a Trapkové. Biddulph je proti nim jednoduchá americká polívka (díky za ni!). Tihle psychosomatici jsou zatíženi temnou evropskou psychoanalýzou.  Rozhodně se  ale nad jejich teorií dobře debatuje nad vínem. :-)

11 hablina hablina | Web | 4. července 2007 v 16:16 | Reagovat

Můj malý hajzlík (ten, který mi zakázal zmiňovat se o něm na své stránce - ale teď jsem na cizí :) )mě už sice  porazí v páce, ale pořád střílím líp než on, což je momentálně pro jeho výchovu zásadní moment, který mu nedovoluje mě nerespektovat a snižuje tím nutné množství podílu workoholícího otce na jeho výchově. Tož hurá manžo na přesčasy.

12 jm jm | 4. července 2007 v 21:32 | Reagovat

jana: na takovou debatu bych asi musel zlejt, protože to na mě působí strašně výhružně.

13 Jana Jana | 5. července 2007 v 8:55 | Reagovat

Máš pravdu, já jsem si jejich knuhu koupila pro potěchu, a pak jsme se na ni snažila intenzivně zapomenout. Přitom to jsou vyhledávaní rodinní terapeuti. Prostě zlatá Amerika, díky za ni, evropské depky umí být fatální. Končím s hloupým příspěvkem. :-(

14 jm jm | 5. července 2007 v 9:52 | Reagovat

Jana: s příspěvky prosím nekonči:-) spíš z těch slov, cos psala, jsem se vyděsil, aby to nebylo hlavně o tom, co všechno může být špatně.

15 Chachina Chachina | 5. července 2007 v 10:19 | Reagovat

Číst knížky je krásné.. ale realita bývá v zásadě naprosto odlišná ;-))

Nicméně... tento článek si musí přečíst manžel :-)

16 Sargo Sargo | 5. července 2007 v 14:40 | Reagovat

Jana: díky za varování, dáme si na Tomáše pozor ;-)

Ta knížka zní opravdu výhružně, když i otrlý profesionál toužil zapomenout :-)) Tak já si jí raději přečtu, až to nebude aktuální :-D

Hablina: střílení mi taky docela šlo. Vidím budoucnost nadějně. :-))

17 - J - - J - | 6. července 2007 v 22:06 | Reagovat

jm : Tak za 7-8 let můžeš začít dělat cizího muže Adámkovi a za 13 ti to pak já přes Jášu vrátím :o)))

Případně bychom mohli založit agenturu nabízející zoufalým rodičům 14-ti letých výrostků spásu v podobě cizího muže. Tak litr za cizomužohodinu by se mi pro začátek zdála být férová nabídka :o)))

18 jm jm | 6. července 2007 v 22:07 | Reagovat

-J-: OK:-) pokud by cizí muž měl mít mužné vlastnosti jako nebojácnost a nehysteričnost, doporučuji jako mentora spíše Sargo:-)

19 Chachina Chachina | 7. července 2007 v 21:42 | Reagovat

Nějak si neumím představit Sargo v roli cizího MUŽE :-)))))))

20 Hlander Hlander | 7. července 2007 v 23:51 | Reagovat

A to já zas jo :-P :-DD

21 jm jm | 8. července 2007 v 9:33 | Reagovat

Ch: Já si pamatuju zrovna tu klučičí rvačku Sargo s Ádíkem, když jste tu byli! Přesně to mám na mysli...

22 Chachina Chachina | 8. července 2007 v 11:52 | Reagovat

jm: Nebojácná a nehysterická se cítím také, ale některé mé výchovné pokusy, bohužel, zatím - především u staršího potomka - selhávají :-/ Neumím být dostatečně TVRDÁ a když synek udělá ty svoje psí oči.. tak musím raději odejít :-)

Mimochodem - já asi nejsem normální matka, protože například povolím synkovi na podzim skákat v parku do listí a do louží.. a skáču s ním ;-)

23 jm jm | 9. července 2007 v 0:50 | Reagovat

ch: bravo! Nicméně, jestli jsem správně pochopil instituci mentora, tak vůbec nejde o to, zda je kvalitnější pedagog než rodiče, spíš naopak...:-)

24 Sargo Sargo | 9. července 2007 v 22:34 | Reagovat

Mládence sem, třeba i těm bude stačit strčit do ruky meč... i když mám pořád dojem, že na ženský to platí líp. :-D

25 Chachina Chachina | 10. července 2007 v 12:16 | Reagovat

Sargo: Náš chlapec má teď tendence s mečem snad i usínat :-))) Hurá, zbavili jsme se příšerných kreslených dinosaurků na videu... nastala éra Narnie a krále Artuše :-o

26 Sargo Sargo | 10. července 2007 v 12:23 | Reagovat

Chachina: to je alespoň takové estetičtější :-))

27 hablina hablina | Web | 11. července 2007 v 0:52 | Reagovat

→Chachina:Jo, jo, naše mladá má také meč a všechny nás s ním mlátí, myslíš, že ho budou v první třídě potřebovat? :)

28 katerinka katerinka | 10. prosince 2007 v 19:27 | Reagovat

jo existuje nejeky lek jak kluki naucim nekoho MILOVAT

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama